Conflict!

De tip van vorige week bevatte het ontwikkelen van teamgewoontes om de mythe van onkwetsbaarheid te ontmaskeren binnen de teamcultuur.

Vorige week schreef ik over vertrouwen binnen het team. Wanneer er binnen een team gebrek aan vertrouwen is, ligt de wortel hiervan bij degenen die niet bereid zijn om zich binnen de groep kwetsbaar op te stellen. Ze bagatelliseren problemen van anderen en van zichzelf, overschreeuwen zichzelf en als het nodig is kleineren ze anderen, zodat niemand te dichtbij komt. Vervolgens zullen anderen zich ook niet kwetsbaar meer opstellen en conflicten binnen dit team uit de weg gaan. En dat is de dood in de pot. Want van verschil van inzicht en mening, die in gezonde debatten worden besproken is al snel geen sprake meer. Wel wordt er gediscussieerd zonder dat men het achterste van de tong laat zien en het geklaag zal toenemen.

Het is een beetje een kwestie van de kip of het ei, maar ik denk dat het doorbreken van zo’n status quo, waarin collega’s zich niet meer openlijk uitspreken, prima kan worden gestart met het aangaan van gezonde conflicten.

Loop je er zelf wel eens tegenaan, dat je met een collega werkt, die dingen doet op een manier waar je vraagtekens bij hebt? Spreek je die op een goed moment dan ook uit? Dat is namelijk een aardige graadmeter voor de hoeveelheid vertrouwen die er over en weer is. En daarmee ook voor de mate van kwetsbaarheid waarmee je jezelf durft te tonen.

Binnen Crew Resource Management kennen we de term Speak up!

Als je een mogelijk gevaarlijke situatie ziet ontstaan, spreek je uit! Het maakt niet uit wat je rol binnen het team is, dit geldt voor iedereen en overal. Daarvoor moet er dus wel vertrouwen zijn.

Er is een mooi uitgangspunt voor het aangaan van een conflict:

Begrijpen gaat vóór begrepen worden.

We zijn, zeker in ons vak, vaak geneigd om de ander te laten begrijpen wat we bedoelen. Er zit nogal een wat hoog haantjes gehalte in velen van ons (ook in mij). Dat is misschien in veel gevallen handig als je kordaat moet optreden in een hachelijke situatie, maar voor een teamcultuur waarin kwetsbaarheid een gezonde plek heeft, is het toch minder ideaal. Als het uitgangspunt Begrijpen gaat vóór begrepen worden binnen een team wordt omarmd, zal men meer vragen gaan stellen, beter luisteren en uiteindelijk meer op inhoud en emotie met elkaar delen.

Wanneer dat gebeurt, vormt het team een onderdeel van je mentale uniform, omdat het een plek is waar je jezelf kunt laten zien en dus ook de nodige steun ontvangt waar je het nodig hebt!

Tip #10:

  • Start deze week met het stellen van vragen op het moment dat je eigenlijk je mond wil houden of je mening wil droppen. Probeer te begrijpen, zonder begrepen te hoeven worden. Oefen ermee en zie wat het oplevert!