Het Mentale Uniform – Tip 6

© Duco Scholte

Zoals je uniform gedurende een dienst vervuild raakt, zo raakt gedurende de dag je Mentale Uniform ook vervuild.

We zagen al dat de afwisseling van REM en non-REM slaap de informatie van een dag organiseert en integreert tot een geheel. Maar is er dan ook nog zoiets als een neurologische wasbeurt? Een soort Moderna voor het brein?

Tot nog niet heel lang geleden, gingen wetenschappers ervan uit, dat dit niet bestond. Men dacht dat de bloed-hersenbarrière, die ervoor zorgt, dat er geen giftige stoffen uit je lichaam bij je brein kunnen komen, voldoende bescherming bood. Daarom was er kennelijk niet zoiets als een lymfatisch stelsel in de hersenen nodig.

In de jacht naar het vinden van mogelijke oorzaken van ziekten als Alzheimer, deed Dr. Nedergaard met haar team in 2012 een belangrijke ontdekkingslaap fungeert als de wasmachine van het brein.

Ze ontdekte, dat er in het brein een systeem is, dat lijkt op het lymfatisch stelsel in het lichaam, waarbij de Gliacellen een cruciale rol spelen. Vandaar de naam: Het Glymfatisch systeem.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
Bron: SienceDirect.com

Op de afbeelding hierboven zie je de algemene werking van het gewone lymfatische systeem en daarnaast een weergave van het glymfatische systeem in het brein. De Astrocyte, die je in het rechterplaatje ziet, is één van de verschillende soorten Gliacellen.

Tot zover een mooie ontdekking, maar wat zegt het nu over je Mentale Uniform?

Gliacellen komen overal in je brein voor en bevinden zich naast de neuronen, die elektrische impulsen genereren. De reststoffen die vrijkomen bij het keiharde denkwerk, dat je de hele dag door verricht, worden door het glymfatisch systeem verwijderd.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
© Rok Romih

Tijdens de diepe Non-REM slaap vertwintigvoudigt de afvoer van deze afvalstoffen uit je hersenen.

Dr. Nedergaard ontdekte, dat de Gliacellen tijdens die slaapfase 60% kleiner worden, zodat de ruimte rond de neuronen toeneemt en de hersenvloeistof het afval kan wegspoelen.

Als je niet voldoende (diep) slaapt, gaat je hoofd dus niet door de wasserij. Het is als blijven lopen in je vervuilde uniform na de meest vieze ritten. Er blijven giftige afvalstoffen in je brein achter. De sterk verhoogde kans op de ziekte van Alzheimer bij chronisch slaaptekort is door Dr. Nedergaard en haar team duidelijk aangetoond.

Tijd voor meer slaap tips dus!

Tip #6:

  • Beweeg gedurende de dag een aantal maal intensief, maar liefst niet binnen twee uur voor je gaat slapen. Mocht je wel ’s avonds sporten, neem dan voor je naar bed gaat een heel warm bad/douche. Je ontspant hierdoor en je kerntemperatuur zal dalen als je uit bad gaat. Dit is een Circadiaans teken voor je brein om te gaan slapen.
  • Laat het avondeten je laatste voeding zijn. Als je ’s avonds nog gaat snaaien, kan dit je slaap verstoren. Ik vond dit zelf wel een lastige. Maar het went, het werkt goed voor je slaap én na verloop van tijd raak je bijna vanzelf overtollige kilo’s kwijt. Win-win dus.